Dobro došli u HOFBAUERLAND! - izložba IGORA HOFBAUERA u Virovitici

/grafički dizajn/ilustracija

Ritam, teksture, snažna linearnost, kontrasti, sceničnost… vodozemci, kukci, podmornice, gmazovi… glazbeni instrumenti, zračni brodovi, svemirska vozila, vulkani… antropomorfni hibridi ljudi - životinja, ljudi – strojeva, ljudski organi samo su ulaznica/portal u fantazmagorični svijet Igora Hofbaurea HOF-a. Ovaj grafički ˝arhitekt˝ čudnovatih prostora nastanio se u Novom Zagrebu, na planetu Zemlji, odakle vješto interpretira svijet oko nas u korelaciji s vlastitim izmaštanim paralelnim svemirom.

Igor Hofbauer svoj je prepoznatljiv rukopis etablirao brojnim ilustracijama plakata, radeći u početku za zagrebačke klubove Močvaru, ATTACK, KSET i Aquarius, a kasnije dizajnirajući plakate i omote albuma brojnih domaćih te europskih i američkih bendova (Blurt, Metz, Figli di Madre Ignota, Heavy Trash, Putan Club, The Bambi Molesters, Let 3, TBF). Infiltrirajući u vizualni medij plakata i Močvarinih programskih knjižica elemente stripa, ostvario je autentičan dizajn umjetničkog plakata koji nadilazi funkciju prenošenja informacija te oslobađa zasebno likovno djelo. 

Poveznica sa zagrebačkim underground klubom Močvara od samog njegovog osnutka 1999. godine, kao kulturne platforme glazbe, umjetnosti, filma i kazališta, čini se prirodnim i plodnim prostorom za razvoj potencijala umjetničkog senzibiliteta poput Hofbauerovog, a njegova likovnost je recipročno doprinijela izgradnji vizualnog identiteta ovog kultnog mjesta te ga afirmirala kao majstora estetike žanra koncertnog plakata. 

Uzbudljiva anatomija Hofbauerova crteža i kolorita s lakoćom uvlači promatrača u ovaj jedinstven likovni bestijarij. Često prisutni retro futuristički i distopijski motivi, urbana arhitektura, stvarni i čudovišni likovi vješto su uklopljeni u bizarne slagalice koje autor perspektivo i kompozicijski skladno konstruira u impresivne ilustrirane kolaže. Igra osobnim i društvenim simbolima otkriva subverzivne ideje koje Hofbauer komunicira humorom, ironijom i groteskom. 

Promišljenom, suptilnom ili pak sirovom, britkom i direktnom provokacijom autor u pojedinim radovima secira suvremenost, kao i povijest, uklapajući brojne reference na osobe, događaje i pojave. Naočigled kratke fikcije, zapravo su snažne angažirane poruke. U pojedinim pak ilustracijama djeluje prepušten individualnim strastima, opsesijama i fascinacijama. 

Kao svoj važan uzor autor ističe njemačkog umjetnika Johna Heartfielda, jednog od začetnika aktivističke umjetnosti u prvoj polovini 20. st., čije su fotomontaže antinacističke izjave. Za Hofbauera je također važan ruski konstruktivizam, osobito jedan od osnivača ovog umjetničkog pokreta Aleksander Rodchenko, čiji je utjecaj vidljiv u dizajnu, kompoziciji i tipografiji pojedinih Hofovih plakata. Od domaćih umjetnika tu su Boris Bućan, Greiner i Kropilak te pulski dizajner Nadan Rojnić. Uzori iz svijeta devete umjetnosti prvenstveno su mu Charles Burnes, braća Friedman i RAW časopis, dok zapravo veći utjecaj na Hofbauerov rad od stripa ima filmska umjetnost. Film je za autora važan izvor stvaralačke motivacije (Dr. Mabuse Fritza Langa, Georges Franju, Béla Tarr), kao i glazba (Ted Milton i Blurt, This Heat). 

Bitne Hofove fascinacije također su dječja enciklopedija iz šezdesetih Svijet oko nas, anatomija, strukture, teksture i dlakava bića. Voli Štrumpfove, Grgu i Modesty Blaise, a oživio je i dao autonomiju donjem djelu Mickey Mausa.

/strip/

Kraće stripove Hofbauer objavljuje u slovenskom Stripburgeru te izdanjima strip kolektiva Komikaze i strip festivala Novo Doba. 

Za prvi dugi strip motivirao ga je upravo film Les yeux sans visage Georgesa Franjua. 

Iz Hofbauerove noir, znanstveno fantastične scenografije izrastaju mistične, atmosferične slike pomaknute stvarnosti. 

U ovom ambijentu gradova, ljudi, stvorova i snovitih prostora granice ne postoje.

˝MISTER MORGEN˝ / recentna je publikacija, knjiga stripova koja obuhvaća trinaest priča nastalih u razdoblju od deset godina s autobiografskim elementima, crticama Igorovog života u Novom Zagrebu, Ljubljani, Beogradu. Akteri priča su razni likovi u urbanom okruženju. Priče o opsesiji, tjeskobi i predstojećoj apokalipsi opskurne su naravi, dok je inspiracija samog naslova baš suprotno tome poznati evergreen Ive Robića. 

Prvo je objavljena od strane francuske izdavačke kuće L’Association u travnju 2016. g., a friško je izašla  i u izdanju Udruženja za razvoj kulture ˝URK˝ / kluba Močvara i UPI2M BOOKS-a. 

˝PRISON STORIES˝ / objavljene su 2009. godine u suradnji s udrugom Otompotom kao stripovski omnibus, zbirka od sedam priča koje povezuje ideja zatočeništva i atmosfere grada. Sam autor ističe kako ga nije zanimao svijet surove realnosti već bliskost snovima, vidljiva u načinu na koji su priče konstruirane i nacrtane… ˝Osjećaj kojem se čitanje "Prison storiesa" najviše približava vjerojatno je onaj rekonstruiranja odsanjanog sna, ili gledanja kakvog lynchevski košmarnog filma.˝ Autor se ograđuje od interpretacije stripa kao priča o otuđenju, već ih smatra fiktivnim, intimističkim viđenjem Novog Zagreba.

˝FIRMA˝ / knjiga skica koncipirana je kao zbirka reprodukcija do tada nastalih originalnih skica Hofbauerovih ilustracija, većinom rađenih u tušu.  Objavljena je 2010. godine u izdanju KIK MELONE.

Hof u Virovitici…

Izbor radova izložen u Virovitici sažeta je retrospektiva zadnjih petnaest godina Hofbauerovog stvaralaštva predstavljenog kroz plakate, stripove (originalne table) i skice istih, koje daju uvid u proces rada, od začetka ideje do konačnog proizvoda. 

Uz prevladavajuće glazbene plakate, izložba obuhvaća i odabrana grafička rješenja širokog područja Hofbauerovog djelovanja, kao što su osmišljeni vizuali festivala dokumentarnih glazbenih filmova  DORF-a, RATATÀ talijanskog festivala ilustracije, grafike i nezavisnog izdavaštva te brojnih kulturnih sadržaja (francuskog salona izdavaštva VENDETTA; plakat dokumentarnog filma Igora Bezinovića Blokada; plakat izložbe Climate Manipulation Station suvremenog multimedijalnog umjetnika Klausa Schaflera; plakat Rock akademije u Zagrebu;).  

Hofbauerovi radovi su uvršteni u knjigu Art of Modern Rock: The Poster Explosion Paula Grushkina i Dennisa Kinga te u Handwritten – expressive lettering in the digital age Mirka Ilića i Stevea Hellera.

Autor se također bavi ilustracijama za časopise i novinska izdanja (uključujući recentnu suradnju s francuskim Le Mondeom), te ilustriranjem naslovnica knjiga. Također je radio s piscem Edom Popovićem ilustrirajući njegove priče (Klub, Ako vam se jednom, Gospa od bluda, Betonske priče, Tetovirane priče). 

Izlagao je u Zagrebu, Osijeku, Ljubljani, Srbiji, Grčkoj, Italiji, Americi, Rumunjskoj. 

Izložba Igora Hofbauera prirodna je pojava u podneblju u kojem je desetljećima prisutan angažman oko umjetnosti stripa i tradicija održavanja raznih tribina, festivala (FRAMAFU) organiziranih od strane virovitičkog STRIP KLUBA 85. Nakon retrospektive Mirka Ilića postavljene u Gradskom muzeju Virovitica 2009. godine, zadovoljstvo je ugostiti još jednog velikog autora.

Unutar izložbe predstavljena je i epizoda o Igoru Hofbaueru odličnog serijala STRIP U HRVATSKOJ redateljice Irene Jukić Pranjić.

STRIP U HRVATSKOJ – IGOR HOFBAUER

"Dokumentarni televizijski serijal "Strip u Hrvatskoj" predstavlja domaće strip-autore i grupe autora u nizu od trideset epizoda, te gledatelje upoznaje sa bogatom devedesetogodišnjom tradicijom domaćeg stripa.
Emisije serijala “Strip u Hrvatskoj” cjelovito predstavljaju karijere autora stripa, uvode gledatelje u proces kreiranja u autentičnom radnom okruženju, te na reprezentativan način prikazuju sama stripovska ostvarenja i njihovu crtačku i scenarističku kvalitetu. Kroz razgovor s autorima i njihovim suradnicima, u emisijama se jasno ističe značaj koji stripovska produkcija ima u umjetničkom, povijesnom i društvenom kontekstu. 

Koncepcija postava izložbe je Igora Hofbauera dok je katalog dizajnirala Johanna Marcadé – Mot. Tehnički postav odradio je Matko Kolasarić, a kustosica izložbe je Anamarija Kučan.

Izložba Igora Hofbauera otvorena je 25. lipnja u Gradskom muzeju Virovitica, a biti će postavljena do 8. kolovoza.

Fotografije su preuzete sa www.icv.hr. Foto: Željka Đaković